10. 7. 2012

Nick Vujicic - Život bez hranic

V kategórii Osobnosti ste už možno čítali článok o Nickovi Vujicicovi (vyslovuj Vujičič) - o človeku bez končatín, ktorý napriek postihnutiu dokázal zo svojho života vyťažiť maximum. V roku 2011 vyšla jeho kniha Život bez hranic aj v češtine (v súčasnosti je myslím dostupná už aj v slovenčine). Som rada, že som sa k nej dostala a mohla som si ju prečítať.

Ako som už spomenula, autorom je mladý človek, ktorý sa narodil bez rúk aj bez nôh a dokázal sa s tým popasovať, a páči sa mi postoj, s akým túto knihu píše.

Kniha vôbec nie je písaná štýlom: "Pozrite sa na mňa aké to mám ťažké, vy nemáte právo sa sťažovať, lebo určite nemáte taký veľký problém ako ja." Vôbec nie, táto kniha hovorí o tom, že všetci prechádzame problémami, a hoci problémy môžu byť rôzne (zdravotné, finančné, sociálne, vo vzťahoch...), to čo pri nich prežívame, je často veľmi podobné - strach, hnev, vzdor, úzkosť, bezmocnosť, sebaľútosť, beznádej, slzy... Nech je už váš problém akýkoľvek, v tejto knihe nájdete veľa dobrých rád, ako sa s tým popasovať, ako nájsť zmysel života, ako nájsť radosť zo života, ako prekročiť vlastné hranice. Nájdete v nej vážne zamyslenia, ale aj veľa humorných situácií zo života autora. Ako on sám vo svojej knihe píše: "Psal jsem tuto knihu s cílem zažehnout ve vás plameny víry a neděje, abyste i vy dokázali žít život bez hranic. Možná žijete v obtížných podmínkách. Možná máte starosti se zdravím, s financemi nebo se vztahy. Ale pokud budete mít cíl, budete mít víru v budoucnost a odhodlání to nikdy nevzdat, dokážete překonat každou překážku."

Ak zápasíte s akýmkoľvek problémom, táto kniha určite stojí za prečítanie. Uvádzam ešte pár zaujímavých citátov:

Život neznamená mít, život znamená být.

Bůh svým časem neplýtvá, nebude plýtvat ani mým. Jinými slovy: Všechno je k něčemu dobré.

Nemůžete mít kontrolu nad tím, co se vám stane, ale můžete mít kontrolu nad tím, jak na to budete reagovat.

Základem pro pohyb vpřed, dokonce i v ťěžkých chvílích, je, aby se vaše životní plány neřídili podle toho, co vidíte, ale podle toho, co si dokážete představit. Tomu se říká mít víru.

Neměli byste mít nikdy pocit, že jste na všechno sami. Požádat o pomoc není znamením slabosti. Je to znamení síly.

Pokud nemáte přítele, buďte přítelem. Pokud máte špatný den, zlepšete den někomu jinému. Pokud jsou vaše city raněné, zmírněte citovou bolest někoho jiného.