5. 4. 2021

Skutočný domov je tam hore, u Boha

Každý rok mám na pravej lište blogu okrem vybraného biblického verša pripnutý aj nejaký stručný výrok. Väčšinou sú to výroky, ktoré ma buď ťahajú dopredu, k niečomu užitočnému, alebo hovoria o mieste, kde sa práve nachádzam.

Rokom 2019 ma sprevádzal výrok od Florence Nightingalovej: "Ak sa niekto narodí s krídlami, mal by robiť všetko pre to, aby ich používal." Minulý rok to boli slová neznámeho autora: "Keď veje vietor zmien, niektorí stavajú múry a iní veterné mlyny". Oba tieto výroky ma veľa naučili. No a týmto rokom ma sprevádzajú slová Petra Hahneho:


Skutočný pokoj nájde ten, kto má svoj domov u Boha.
(Peter Hahne)



To hlavné je tam hore

Môj tohtoročný výrok vystihuje to, čím v poslednej dobe žijem, a zároveň ma ťahá – ani nie tak dopredu, ako skôr hore. Zdvíha môj pohľad ponad pozemské trápenie, starosti a nepokoje. Pomáha mi uvedomiť si, že toto tu na zemi je len dočasné, že to hlavné je tam hore, u Boha. Môj domov je u nebeského Otca – nie až niekedy potom, v budúcnosti, ale už teraz. Už dnes som Jeho dcérou a mám v Jeho dome stále a bezpečné miesto. Toto poznanie mi pomáha zvládať pozemský život a postupne, po kúskoch doňho vnášať ten pravý pokoj.

Dotýkať sa pravého domova
Takýto pohľad na život neprichádza a nedokáže sa udržať sám od seba. Aby človek uprostred starostí a pozemského trápenia nezabudol, kam v skutočnosti patrí, a že tu na zemi je len dočasne, potrebuje sa svojho pravého domova čo najčastejšie dotýkať. Potrebujem svoju myseľ zapĺňať tým, čo je hore, čo sa nevidí očami, ale vierou. Potrebujem tráviť čas s mojím nebeským Otcom, zhovárať sa s Ním, čítať si Jeho slová, premýšľať o nich a ukladať si ich v srdci. A potrebujem zostávať aj v kontakte s ďalšími Božími synmi a dcérami, ktorí tento nebeský domov zdieľajú spolu so mnou.

Myslite na to, čo je hore, nie na to, čo je na zemi.
Lebo ste umreli a váš život je skrytý s Kristom v Bohu.
Veď On je náš pokoj.
(Kol 3,2-3; Ef 2,14)

Vydať sa do služby Bohu a ľuďom
Zároveň to ale neznamená, že by pozemské záležitosti neboli dôležité. Nie je jedno, ako prežijem čas, ktorý mi je daný tu na zemi. Môj nebeský Otec mi tu pripravil zopár úloh a mojou vecou je vydať sa Mu do služby – čo väčšinou znamená poslúžiť ľuďom, ktorých mi On pošle do cesty, či už v rodine, v susedstve, v zamestnaní, v cirkvi alebo len tak na ulici... Smieť poslúžiť Božím zámerom a Jeho stvoreniu – to je to, na čom tu na zemi naozaj záleží. Hoci Jeho úlohy nemusia byť vždy veľké a viditeľné, niekedy je to možno len rad malých, nenápadných vecí.

Ani Syn človeka neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť. (Mt 20,28)
Navzájom si slúžte v láske. (Gal 5,13)
Ochotne slúžte ako Pánovi, a nie ako ľuďom. (Ef 6,7)

Samozrejme, do istej miery človek potrebuje byť na tejto zemi zabezpečený. Potrebuje riešiť bývanie, zamestnanie, zdravie, jedlo, odev... no mal by to robiť so zámerom, aby mu tieto veci pomáhali čo najlepšie slúžiť Bohu, nie aby sa mal čo najlepšie na tejto zemi. To je však vec, ktorá sa nerealizuje ľahko. Niekedy býva naozaj ťažké nájsť tenkú hranicu medzi tým, ktoré pozemské veci a do akej miery treba riešiť, a ktoré treba obísť, nevšímať si ich, alebo ich jednoducho prijať také, aké sú. Často je to vec individuálnej dohody medzi Bohom a konkrétnym človekom. Nedá sa na to vytvoriť žiadna všeobecne platná šablónka. V tejto oblasti sa ja osobne potrebujem ešte veľa učiť, veľa sa Boha pýtať a veľa Ho počúvať.

Nebyť priviazaný k zemi
Keď myslím na tento výrok o domove, vynárajú sa mi pri tom aj slová jednej misionárky. Táto drobná, skromná žena mi kedysi povedala, že žije v jednej izbe a jej majetok sa zmestí do jedného kufra. A tak nie je viazaná k žiadnemu miestu na zemeguli, môže sa kedykoľvek, kamkoľvek presunúť – podľa toho, kde ju Boh práve potrebuje. Tieto jej slová sú pre mňa veľkou výzvou, a tiež akousi praktickou pomôckou k realizovaniu toho, čo som vyššie napísala.

Môj majetok by sa síce do jedného kufra nezmestil, ale snažím sa nezhromažďovať zbytočne veľa vecí a predovšetkým sa k nim príliš neviazať. Učím sa byť pripravená na zmeny, vedieť sa prispôsobiť Božím plánom a cestám. Nie len v materiálnej oblasti, ale možno ešte viac v oblasti duše a ducha. Nie je to vždy jednoduché, niekedy to so sebou nesie aj naozaj ťažké momenty. No o čosi ľahšie sa to dá zvládať, keď viem, že tu na zemi som len dočasne, že to hlavné je tam hore, kde mám svoj pravý Domov, svojho Otca a svoju Rodinu, a kde mám zdroj skutočného Pokoja.