15. 3. 2009

Antoine de Saint-Exupéry (I.)

Kedysi dávno som dostala knihu Malý princ od tohoto francúzskeho spisovateľa. A nedávno som videla v televízii krátky dokument o jeho živote. Nebolo tam toho veľa, boli to udalosti prevažne z jeho leteckej kariéry a tragického konca, ale aspoň som konečne zistila, ako sa jeho meno správne vyslovuje: Antoán de Sen Exypéry. O tomto autorovi vlastne neviem skoro nič, v škole sme sa o ňom neučili, ale tento krátky portrét a kniha, ktorú som viackrát čítala, ma zaujali. Zaujal ma Exupéryho pohľad na svet a na život, a tiež spôsob, akým o tom dokázal písať.

Exupéry už od detstva išiel priamo za svojím cieľom, za svojou láskou k lietaniu. Nikdy sa neuspokojil s náhradným riešením, so žiadnou vedľajšou pozíciou, vždy si nakoniec presadil svoje, sadol do lietadla a vzlietol k oblakom - čo tak veľmi miloval. Na jednej strane je to obdivuhodné, ale myslím, že v jeho prípade niekedy až nerozumné. Neviem presne v čom to bolo, možno to bola práve jeho láska k lietaniu, ktorá spôsobila, že nechcel vidieť riziká ani žiadne hranice, čo sa mu zrejme stalo aj osudným. Okolnosti jeho smrti sú dodnes záhadou a zdrojom mnohých špekulácií.

Hľadala som podrobnejšie informácie o tomto letcovi a známom spisovateľovi, ktorý písal predovšetkým o veciach, ktoré sám zažil, a ktorý bol tiež považovaný za filozofa.

Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry (* 29. jún 1900, Lyon – † 31. júl 1944, pri Korzike), bol francúzsky spisovateľ, letec, často je považovaný tiež za filozofa. Medzi jeho najznámejšie diela patria Zem ľudí, Citadela alebo Malý princ.

Začiatky
Gróf Jean de Saint-Exupéry (1863–1904), bol inšpektorom poisťovne v Lyone, kde sa zoznámil s Marie de Fonscolombe (1875–1972). Vzali sa v roku 1896. Po narodení dvoch dcér sa im v Lyone 29. júna 1900 narodil syn Antoine. O dva roky neskôr mu pribudol brat Francois. Krátko pred narodením tretej dcéry Gabrielle Jean de Saint-Exupéry, Antoinov otec náhle zomrel na mozgovú porážku.

Matka sa snažila, aby deti mali šťastné detstvo, preto trávili časť roka na zámku jej rodičov, časť u jej pratety na zámku Saint-Maurice-de-Remens. Rozľahlý park tunajšieho zámku sa vryl všetkým deťom hlboko do pamäti, na šťastné chvíle tu prežité spomínal Antoine celý život. Mal veľmi rád svoju matku, po celý život mu bola útočiskom. V rodine mu hovorili „Kráľ Slniečko“, pre jeho modré oči a blonďavé vlasy.

Rodina sa roku 1909 odsťahovala do Mansu k starému otcovi de Fonscolombe, kde Antoine nastúpil s bratom do jezuitskej internátnej školy. Už v detstve písal Antoine básne, zaoberal sa aj „vynaliezaním“ a obdivoval pilotov lietajúcich na prvých prototypoch lietadiel. Civilné letisko bolo vzdialené sedem kilometrov od zámku a malý Antoine patril k jeho častým návštevníkom. Ako dvanásťročný sa dostal prvýkrát do lietadla a pilot s ním obletel letisko. Sám technicky nadaný, v detstve často bavil rodinu rozličnými vynálezmi a v dospelosti si prihlásil deväť patentov z letectva.

S úderom vojnového roku 1914 sa pani de Saint-Exupéry stala ošetrovateľkou v lazarete v Ambérieu. V roku 1916 študovali obaja synovia na internátnej škole vo Fribourgu vo Švajčiarsku. Brat Francois zomrel nečakane na následky reumatickej horúčky ako pätnásťročný. Antoine v roku 1917 maturoval.

V Paríži sa Antoine pripravoval na zloženie skúšok na námornú akadémiu. Skúšky nespravil, a tak sa bez veľkého záujmu zapísal na štúdium architektúry v Akadémii krásnych umení. Rád a búrlivo diskutoval v kaviarňach o literatúre už skôr, teraz však, vďaka svojej príbuznej prišiel do kontaktu so spisovateľskou komunitou. Zoznámil sa tiež s Louisou Vilmorinovou a zasnúbili sa.

Pilot a spisovateľ
Vojenskú službu nastúpil Antoine v roku 1921 v Neuhofe v opravárskych leteckých dielňach, kde absolvoval výcvik pilota. Získal diplom civilného i vojenského pilota, avšak krátko na to bol v roku 1923 ťažko zranený pri nehode. Louisa a jej rodina si nepriali, aby sa potom k lietaniu vrátil, došlo preto k ich rozchodu. Určitý čas sa živil ako obchodný zástupca automobilovej firmy Sauer, v roku 1926 úspešne debutuje svojou poviedkou Letec.

V tom istom roku nastúpil k leteckej spoločnosti v Toulouse. Napriek tomu, že musel začínať ako robotník na linke, mal svoju prácu rád a neskôr sa vraj ku svojím skúsenostiam vracal. Na jeseň 1927 bol menovaný za veliteľa leteckej stanice na myse Juby na západnom pobreží Afriky, ktorá zabezpečovala lety na linke Toulouse - Dakar. Svojou veľkorysou povahou dokázal zlepšiť miestne napäté vzťahy so Španielmi. Trinásť mesiacov, ktoré tu prežil, zúžitkoval vo svojej knihe Kuriér na juh (pomenovaná podľa nápisu na vreciach s poštou), ktorá vyšla v roku 1929 v parížskom vydavateľstve Gallimard. Hrdinom poviedky je nešťastne zamilovaný dopravný pilot, ktorý zomiera pri núdzovom pristáti v púšti.

Kariéra sa nezastavila a Exupéry bol vyslaný do Buenos Aires, kde pôsobil v rokoch 1929–1931 ako riaditeľ spoločnosti Aeroposta. Táto prevádzkovala prvé nočné lety medzi Amerikou a Európou. Vzdušné prúdy v Patagónii vymršťovali lietadlá do výšky, ktoré boli nad možnosti vtedajších lietadiel. Takýto okamih popísal v Letcovi a živloch (1929). Sám začal riskantné nočné lety, kedy pilot letel takmer poslepiačky a pristávaciu plochu poznal podľa ohňov, rozložených do trojuholníka. O tom rozpráva kniha Nočný let (1931). Skúsenosti pri hľadaní kamaráta Henriho Guillaumeta, ktorý sa stratil pri prelete Ánd, ho viedli neskôr k napísaniu knihy Zem ľudí. (Po šiestich dňoch hľadania našli Guillaumeta zachráneného v poľovníckej chate.)

Rok 1931 bol pre tohto spisovateľa významný v mnohých ohľadoch. Na jar sa oženil s Consuelou Suncin de Sandoval, vdovou po guatemalskom národnom hrdinovi novinárovi a politikovi Enriqueovi Gómezovi Carillovi, ktorú spoznal koncom predchádzajúceho roku. Vyšla jeho kniha Nočný let, vyzdvihujúca silu ľudského ducha. Saint-Exupéry bol v tom istom roku roku menovaný Rytierom Čestnej légie.

Po svojom návrate do Francúzska, kde sa stal obľúbeným a uznávaným členom literárnych kruhov, čelil často finančným problémom. Privyrábal si aj reportážami, napr. o svojej ceste do Moskvy. Roku 1936 bol vyslaný ako reportér do Španielska, kde vtedy už zúrila občianska vojna. S priateľom Prévotom sa pokúsili o diaľkový let New York-Ohňová zem, ale v Guatemale došlo k havárii a Exupéry utrpel mnohé zlomeniny. Počas rekonvalescencie pracoval na svojej knihe Zem ľudí (získal Veľkú literárnu cenu Francúzskej akadémie).

Na začiatku druhej svetovej vojny mu ponúkli miesto v úrade pre informácie, ale Saint-Exupéry sa urazil. Nechcel patriť k tým "intelektuálom, ktorí sa uchovávajú v zásobe ako hrnce lekváru na policiach propagandy, aby mohli byť zjedené po vojne". Vyslali ho na beznádejný, zbytočný let nad horiacim Arrasom, ktorý popisuje v knihe Vojnový pilot (1942). So začiatkom druhej svetovej vojny nastúpil kapitán Saint-Exupéry na letisko v Toulouse. Napriek tomu, že bol lekármi prehlásený za neschopného vojnových letov, usiloval sa, aby sa mohol aktívne zapojiť, čo si nakoniec presadil. Podľa svedkov z jeho jednotky (letka 2/33) bol jeden z najodvážnejších, bojoval s veľkým nasadením a bez ohľadu na riziko. Z jeho listov je však zrejmé, ako ťažko niesol svoju „slávu“, tu, medzi svojimi priateľmi, ktorých hrdinstvo letcov oslavoval vo svojích knihách, a ktorí ho paradoxne považovali za zradcu ideálov. A to predovšetkým po vydaní knihy Vojnový pilot roku 1942, ktorá mala (hlavne v anglickom vydaní) fenomenálny úspech. Francúzi mu tiež zazlievali, že nesúhlasil s de Gaullom, a svojím rozhlasovým prejavom „Francúzsko predovšetkým“ si proti sebe poštval väčšinu Francúzov v emigrácii.

V roku 1943 vyšiel List rukojemníkovi, kde vyjadruje Antoine svoju vieru v duchovné hodnoty ľudstva, odsudzuje predsudky a proti rasizmu stavia úctu k človeku. V tomto roku vyšla tiež úžasná filozofická rozprávka Malý princ, kniha o dieťati, ktoré prežíva v dospelom človeku.

Napriek tomu, že už prekročil štyridsaťtriročnú vekovú hranicu vojnového pilota, získal povolenie lietať na prieskumnej (neozbrojenej) verzii lietadla P-38 Lightning. Po dvoch prieskumných letoch ale dostal kvôli nehode zákaz ďalších letov, odišiel teda do Alžírska, kde chcel dokončiť Citadelu, knihu, ktorá mala tvoriť akýsi súhrn jeho morálnych a filozofických zásad.

Smrť
Od amerického generála dostal spisovateľ povolenie zúčastniť sa piatich ďalších akcií (mal problémy s francúzskym vedením). Svoj limit však Exupéry vysoko prekročil až na deväť letov. 31. júla 1944 vzlietol z Korziky k letu nad Francúzskom, z ktorého sa už nevrátil. Okolnosti jeho smrti nie sú dodnes jasné. Je pravdepodobné, že musel kvôli poruche kyslíkového dýchacieho prístroja letieť v nízkej letovej výške. Niektorí očití svedkovia z miesta havárie tvrdili, že videli ako bolo jeho lietadlo zostrelené asi po desaťminútovom súboji s dvojicou nemeckých Focke-Wulf Fw 190D9. Ohľadanie vraku jeho lietadla však nenasvedčuje tomu, že by stroj niesol známky poškodenia nepriateľskou paľbou. I preto sa mnohí domnievajú, že mohol spáchať samovraždu. Tomu však tiež odporujú niektoré dôkazy, ako je napríklad list, ktorý napísal iba niekoľko dní pred smrťou, v ktorom svojej sestre sľubuje pomoc po vojne. Niektorí tiež argumentujú zrútenie jeho lietadla tým, že nezvládal jeho pilotáž a bol celkovo nie veľmi dobrý pilot, tento fakt nie je tiež celkom pravdivý, pretože mal ako civilný aj vojenský pilot nalietané viac než 6300 hodín, zvládal navyše aj bežné opravy lietadiel.

Prieskumná verzia P-38, na akej počas 2. sv. vojny Exupéry zahynul:













Diela:
  • Letec (L'Aviateur, 1928)
  • Kuriér na juh (Courrier Sud, 1929)
  • Nočný let (Vol de nuit, 1931)
  • Zem ľudí (Terres des homes, 1939)
  • Vojnový pilot (Pilot de guerre, 1942)
  • Malý princ (Le Petit Prince, 1943)
  • List rukojemníkovi (Lettre á un otage, 1944)
  • Citadela (Citadelle, 1948) – nedokončená
ďalšie:
  • Moja planéta
  • Vietor, piesok a hviezdy
  • Let do Arrasu

Zdroj: Wikipédia, Encyklopédia.sme