19. 2. 2010

Podstata lásky

1. list Korinťanom 13 v dnešných časoch

1. Keby som hovoril ľudskými jazykmi, ba aj anjelskými, a lásku by som nemal, bol by som iba ako cvendžiaci kov a zuniaci bubon.
Ak hovorím piatimi jazykmi a dokážem sa inteligentne baviť na tisíc tém, ale nemám v sebe dosť lásky, aby som nešíril klebety a neponižoval ostatných, nerobím nič užitočné, ba priam ničím.

2. A keby som mal aj dar prorokovať a poznal by som všetky tajomstvá a mal by som všetko poznanie a keby som mal takú silnú vieru, že by som hory prenášal, no lásku by som nemal, nebol by som ničím.
Napriek tomu, že čítam Bibliu a dokonca poznám jej časti naspamäť, denne sa modlím a mám silnú vieru a mnohé duchovné dary, ale nemám dosť lásky, aby som občas obetoval svoje vlastné túžby a priania pre dobro druhých, potom to všetko moje "duchovno" je nič.

3. A keby som rozdal všetok svoj majetok a vydal svoje telo na upálenie, no lásku by som nemal, nič by mi to neosožilo.
A hoci mám dve zamestnania, aby som zabezpečil svoju rodinu, prispievam na charitu a dobrovoľne pomáham,ale neukážem lásku tým, s ktorými žijem a pracujem, všetka moja tvrdá práca a obete sú zbytočné.

4. Láska je trpezlivá, láska je dobrotivá, nezávidí, láska sa nevystatuje a nenadúva;
Láska nie je popudlivá a nahnevaná ani po dlhom, ťažkom a frustrujúcom dni v kancelárii. Láska nemusí šoférovať nablýskané drahé auto, žiť v luxusnom dome, či vlastniť všetky novinky. Láska nemusí byť vždy prvá, ani nemusí mať zakaždým posledné slovo. Láska je šťastná, keď sa darí druhým.

5. nespráva sa neslušne, nehľadá svoj prospech, nerozčuľuje sa, nepočíta krivdy;
Láska nie je drsná ani surová, nie je sebecká, nespútava, nenavádza na zlé, nenúti ostatných, aby tancovali tak, ako píska. Láska verí v dobro druhých. Nedá sa vykoľajiť, keď veci nejdú tak, ako si predstavuje. Láska sa viac stará o potreby iných, nestráca čas starosťami o seba.

6. neraduje sa z neprávosti, ale raduje sa z pravdy;
Láska nepočúva klebety; o všetkých hovorí len dobre. Láska vie, že všetko, čo počúva, sleduje alebo číta, ovplyvní jej postoje a konanie, a tým pôsobí i na ostatných. Preto si dáva pozor, ako trávi svoj čas.

7. všetko znáša, všetko verí, všetko dúfa a všetko vydrží.
Láska je flexibilná, dáva všetko do pohybu, vie si poradiť s čímkoľvek, čo ju stretne. Láska je vždy pripravená odpustiť, v každom hľadá len to dobré. Láska robí všetko pre to, aby druhí využili svoje dary. Láske nikdy nedôjde trpezlivosť, ani s tými, čo sú pozadu a zdržujú. Láska sa nepozerá na hodinky, keď druhí hovoria.

8. Láska nikdy nezanikne; proroctvá sa pominú, jazyky umĺknu, poznanie bude prekonané.
Láska nikdy nezlyhá. Ja zlyhám, ostatní tiež. Všetci sa môžeme niekedy pomýliť, spliesť. Naše slová a činy často nedokážu vyjadriť naše myšlienky tak, ako by sme chceli.

9. Lebo iba sčasti poznávame a sčasti prorokujeme.
Sme krehkí, omylní a často nerozvážni a naše chápanie sveta, v ktorom žijeme, ale aj toho druhého - večného je, prinajlepšom, iba čiastočné.

10. Ale keď príde plnosť, to, čo je čiastočné, sa pominie.
Ale keď v nás bude Boží Duch lásky, ten zmení čokoľvek - v nás i okolo nás.

11. Keď som bol dieťa, hovoril som ako dieťa, zmýšľal som ako dieťa, usudzoval som ako dieťa. Keď som sa stal mužom, zanechal som detské spôsoby.
Správame sa naozaj ako nerozumné deti, keď máme dokázať opravdivosť svojej lásky, Boh nám však môže pomôcť vyrásť z našich detských spôsobov.

12. Teraz vidíme len akoby v zrkadle, v záhade, ale potom z tváre do tváre. Teraz poznávam sčasti, ale potom budem poznávať tak, ako som bol spoznaný.
Bez Neho sme bezradní, nielen v láske, ale aj v ostatných dôležitých veciach života, keď však žijeme v Jeho kráľovstve - nebeskom kráľovstve, ktoré je medzi nami, ako povedal Ježiš - môžeme sa od Neho učiť správne vyberať priority, žiť a milovať v plnosti.

13. Teraz teda zostáva viera, nádej a láska, tieto tri, ale najväčšia z nich je láska.
V živote je mnoho pekných vecí a mnoho dobrých vecí, ale žiadna nie je taká dobrá a taká dôležitá ako láska!

Podstata lásky:
Všetky najlepšie veci v živote prichádzajú previazané šnúrkou rizika. Keď rozväzujeme darček, preberáme riziko, ale i radosť. Tak je to v rodičovstve. Tak je to v manželstve. Tak je to v priateľstve. Aby si mohol prežiť život v plnosti, vydávaš sa napospas bezodnej jame zraniteľnosti. A to je podstata pravej lásky.

(Text: podľa J. Clarka, zdroj: BTM - Bratislavská tlačová misia)