22. 5. 2013

C. S. Lewis - Kroniky Narnie

Veľa som o tomto diele počula, potom som videla sfilmovanú prvú časť a natoľko ma zaujala, že som si prečítala všetkých sedem kníh. Kroniky Narnie sú dielom svetoznámeho autora C. S. Lewisa, ktorý napísal množstvo kníh, či už napínavých príbehov alebo úvah a poučení pre život kresťana.

Narnia ma zaujala svojím príbehom a tiež scénou, v ktorej sa príbeh odohráva. Od samého začiatku ma vtiahla do deja a nemohla som prestať, kým som sa nedozvedela, ako sa to skončí. Napínavé a - povedala by som - fantazijné príbehy. Také veci ma vždy bavili, pretože mi poskytujú únik od reality bežného života. Je to skvelý relax.

Pri všetkých tých dryádach, faunoch, trpaslíkoch a obroch, kentauroch, jednorožcoch alebo hovoriacich myšiach a medveďoch, či tancujúcich stromoch človek jednoducho musí zabudnúť na reálny svet okolo seba, na svoje problémy a starosti. Samozrejme pozornému čitateľovi neuniknú obrazy a paralely s naším skutočným svetom a predovšetkým so životom kresťana. Napríklad v prvej časti sa dočítate o levovi Aslanovi, ktorý sa nechal zabiť zlou čarodejnicou len preto, aby zachránil pred smrťou jedného z ľudí. A to aj napriek tomu, že ten dotyčný ho predtým zradil. Ale nakoniec Aslan znova ožil a sprevádzal svojich priateľov, pomáhal im kdekoľvek a kedykoľvek potrebovali jeho pomoc a zároveň im dával úlohy a mnohému ich naučil. Je to obraz na Pána Ježiša Krista, ktorý to isté urobil pre nás. V tretej časti je to opísané veľmi výstižne. Keď sa deti lúčili s Narniou, hovorili s Aslanom:

"To vieš, že o Narniu nejde," vzlykala Lucinka. Ide o teba! Doma sa s tebou nestretneme: A ako budeme môcť žiť, keď už sa s tebou nikdy nestretneme?"
"Ale my sa stretneme, moja najmilšia," povedal Aslan.
"Ty - ty si tam tiež, Pane?" spýtal sa Edmund.
"Som," odpovedal Aslan. "Ale mám tam iné meno. Budete sa ma musieť naučiť poznať pod iným menom. Do Narnie ste sa dostali práve preto, aby ste ma tu trochu spoznali a mohli ma potom o to lepšie spoznávať tam."

Ja len dodám, že to Aslanovo meno v našom svete je - ako som už spomínala - Pán Ježiš Kristus.
Okrem tejto základnej myšlienky, obrazu Alsana ako Pána Ježiša Krista, som v príbehoch Narnie našla aj kopu ďalších poučení a povzbudení do každodenného života, do života s Bohom. Len nedávno som dočítala poslednú časť a ešte stále mi v mysli doznievajú niektoré obrazy a situácie, ktoré mi pomohli lepšie pochopiť, alebo hlbšie nahliadnuť do vzťahov a dejov medzi človekom a Pánom Ježišom Kristom. Pre mňa to bolo naozaj zaujímavé čítanie.

Prvá časť má názov Lev, čarodejnica a šatník. Štyri deti - Peter, Zuzana, Edmund a Lucinka sa náhodou dostanú cez starú skriňu do zázračnej krajiny Narnie a zažívajú tam zvláštne dobrodružstvá. Zoznámia sa s neobyčajným levom Aslanom a podarí sa im zlomiť moc zlej čarodejnice.

V druhej časti Princ Kaspian sa znova všetky štyri deti ocitnú v Narnii na zavolanie princa Kaspiana, ktorému pomáhajú, samozrejme aj s pomocou Aslana, znova dobyť Narniu a vrátiť do nej poriadok.

Tretia časť Dobrodružstvá lode Ranný pútnik je už len o dvoch súrodencoch. Edmund a Lucinka sa znovu vracajú do Narnie spolu s ich neporiadnym bratrancom Eustácom. Pomáhajú Kaspianovi hľadať jeho stratených príbuzných a plavia sa až na kraj sveta. Popritom zažívajú nespočetné napínavé dobrodružstvá a tiež sa podarí napraviť Eustáca.

Štvrtá časť "Strieborná stolička" je o Eustácovi a jeho spolužiačke Júlii, ktorí sa dostanú do Narnie na zavolanie samotného Aslana. Ich úlohou je nájsť strateného princa, pri čom musia prekonať mnohé nástrahy a problémy a aj samých seba.

Piata časť Kôň a jeho chlapec je o malom chlapcovi a hovoriacom koňovi, ktorí utekajú z otroctva späť do Narnie, pri čom zažijú napínavé chvíle a zachránia Narnijských susedov od nebezpečenstva. Kôň aj jeho chlapec sa popri tom mnohému naučia.

Šiesta časť Čarodejníkov synovec odkrýva úplné začiatky Narnie, ako vznikla a ako sa do nej dostala zlá čarodejnica, ktorá ju neskôr zakliala do snehu a ľadu. A tiež sa dozviete, ako a kedy sa vlastne prvýkrát dostali ľudia z nášho sveta do Narnie a niečo o zázračnom šatníku.

Siedma časť Posledný boj vás zase zavedie na samý koniec príbehov Narnie, ale zároveň na začiatok príbehov omnoho krajších a úžasnejších.