28. 5. 2013

Mlynské kamene

Asi pred týždňom sa mi v práci stalo, že mi ušli nervy a pohádala som sa so šéfom. Mala som príliš veľa práce a z toho som mala veľký stres. Človek sa niekedy cíti ako medzi dvoma mlynskými kameňmi. Z jednej strany ho tlačí hora práce, ktorú treba vykonať a z druhej ho valcuje stres, napätie a nervozita. Kedysi mi jeden múdry človek dal radu práve pre takéto chvíle a spomínaná pracovná hádka mi ju pripomenula: "Ak je človek medzi dvoma mlynskými kameňmi, aby sa mu uľavilo nie je nutné, a často ani možné, aby sa odstránili oba kamene. Pre úľavu postačí, keď sa uvoľní jeden z nich."

Treba vyskúšať, ktorý z kameňov by sa dal uvoľniť. Ak sa nedá odbúrať množstvo povinností a práce, potom treba skúsiť uvoľniť druhú stranu - nervozitu a stres. O niečom podobnom nám hovorí aj Biblia v príbehu o Márii a Marte:

"...vošiel (Ježiš a učeníci) do jednej dediny, kde ho prijala do domu istá žena menom Marta. Mala sestru, ktorá sa volala Mária. Tá si sadla Pánovi k nohám a počúvala jeho slová. Marta však mala plné ruky práce s obsluhou. Zrazu zastala a povedala: Pane, nedbáš, že ma sestra nechá samu obsluhovať? Povedz jej, aby mi pomohla! Pán jej však povedal: Marta, Marta, staráš sa a znepokojuješ pre mnohé veci..." (Lukáš 10,38-41)

Z tohoto príbehu by sa dalo vytiahnuť viacero vecí, ale ja sa teraz chcem zamyslieť len nad jednou. Marta prijala do domu hostí a nie málo - 12 učeníkov a Pán Ježiš. Mala veľa práce, aby ich všetkých pohostila. A z toho množstva práce bola nervózna. Pán Ježiš jej ale nevyčíta, že by nemala pracovať, že by mala prestať obsluhovať... On jej hovorí, že je príliš ustarostená a znepokojená. Niekedy sa nedá odstrániť množstvo práce, v takých chvíľach sa máme učiť dôverovať Bohu a nebyť príliš ustarostení a znepokojení. V pokoji aj práca pôjde lepšie od ruky.