10. 1. 2011

Larry Crabb - Modlitba, Důvěrný rozhovor s Bohem

Rovnako ako milióny ďalších kresťanov považoval Dr. Larry Crabb svoj modlitebný život za chabý - "jednotvárny, intenzívny len v obdobiach krízy, občas zmysluplný a vášnivý, ale väčšinou mdlo rutinný". Ale pre každého, kto by sa chcel modliť a na modlitbe mu veľmi záleží, avšak je svojím modlitebným životom už otrávený a nevie, kde hľadať pomoc, predstavuje táto priekopnícka kniha veľkú nádej na zmenu.

Práve tieto slová na zadnej obálke knihy rozhodli, že som si ju kúpila a prečítala. A určite neľutujem. Je to naozaj kniha plná dôležitých a pre mňa celkom nových pohľadov na modlitbu.

Už dlhší čas som vnímala, presne ako sa píše na obálke, že môj modlitebný život je akýsi fádny. Síce z úprimného srdca, ale akosi bez života. Potrebovala som zmenu, ale nevedela som akú. Čítala som mnoho rôznych úvah a článkov o modlitbe, návodov a biblických pohľadov na modlitbu, ale všetko mi to pripadalo také neosobné. Len vzdialená teória, ktorá ma akosi nedokázala osloviť alebo zapáliť pre modlitbu. Práve v knihe Larryho Crabba som našla niečo, čo mojej modlitbe chýbalo - život, skutočný kontakt s Bohom, úprimný otvorený rozhovor...

Hneď v úvode knihy ma zastavil jeden krátky príbeh, ktorý ma prinútil zamyslieť sa, a ešte viac ma podporil, aby som si túto knihu prečítala:

„Kam ideš?“ spýtal som sa priateľa.
„Čaká ma týždenný modlitebný pobyt osamote.“
Bol som zvedavý: „Čo ti taký týždeň dá? Ako ti Boh odpovedá, keď sa modlíš celý týždeň?“
Moja otázka ho zarazila. Po chvíli odpovedal: „Myslím, že som nikdy nepremýšľal o tom, čo to dá mne. Jednoducho si myslím, že Boh je rád, keď som s Ním.“

Autor vo svojej knihe opisuje určitý návod, alebo lepšie povedané rady, ako sa modliť. Opisuje svoju vlastnú skúsenosť, svoj vlastný spôsob modlitby, ktorý mu pomohol oživiť jeho modlitebný život. Je to tzv. modlitba štyroch "V":

Vydajte sa Bohu.
Venujte pozornosť tomu, ako zmýšľate o Bohu.
Vyčistite všetko, čo by nejako narušovalo váš vzťah s Bohom.
Vnímajte Boha ako toho, kto je vo vašom živote prvoradý.

Tento spôsob modlitby autor tiež nazýva vzťahovou modlitbou, alebo modlitbou k Otcovi. Jednotlivé body modlitby podrobne vysvetľuje a uvádza aj ukážky konkrétnych modlitieb. Neznamená to však, že sa musíte modliť presne tak, ako sa tam píše, sám autor hovorí, že sa snaží vyjadriť určitý princíp, ale jeho konečná realizácia môže byť rôzna.

Autor vo svojej knihe ukazuje nie len spôsob, ako sa môžeme modliť, ale zaoberá sa aj samotnou podstatou - tým, čo má byť prvoradé pri modlitbe a aj v celom našom živote:

Boh: "Povedal som, že ti dám všetko, čo si praješ, praješ si naozaj toto?"
Vy: "Ten zoznam je úplný. Napísal som všetko, čo si prajem."
Boh: "Dám ti teda všetko, čo je na zozname. Ale s jednou podmienkou: Už ma nikdy nebudeš počuť. Už nikdy nezakúsiš moju prítomnosť. Nikdy ma nespoznáš."
V tej chvíli roztrháte zoznam na kúsky. Zrazu sa všade okolo vás povaľujú útržky papiera, na ktorých sú napísané tisíce prosieb. Vy uprostred nich klesnete na kolená:
"Bože, teraz vidím, že to všetko sú druhoradé veci. Áno, túžim po nich. Ale ak nemám teba, sú pre mňa úplne bezcenné."

Ak práve hľadáte a neviete nájsť svoj spôsob modlitby, alebo ste ho už dávno našli, ale chcete si rozšíriť obzor, tak vám túto knihu odporúčam. Pre mňa bola ako zrkadlo, našla som sa v nej, uvidela som svoje chyby, a našla som rady, ako môj modlitebný "život" prebrať k skutočnému životu.