23. 3. 2014

Uchem jehly - Max Kašparů

(foto: Česká televízia)
Dnes poobede som si pozrela zase jednu vydarenú časť relácie Uchem jehly. Dnešným hosťom bol psychiater, pedagóg, teológ Jaroslav Maxmilián Kašparů. Hovoril veľmi zaujímavé veci, stojí to za pozretie. Len načrtnem zopár myšlienok:

V dnešnej uponáhľanej a stresujúcej dobe človek hľadá predovšetkým pokoj a odpočinutie. Skúste si predstaviť svoj život ako horiacu sviecu. Aby svieca horela pokojne a neohrozene, potrebuje šesť stien okolo seba, ak jedna z nich chýba, plameň sviece je ohrozený, nehovoriac o tom, keby chýbali dve či tri... 
Stena za nami je niečo, o čo sa môžeme oprieť, najčastejšie to býva naša rodina, ľudia, ktorí nás vždy podržia. Stena pred nami je niečo, na čo sa tešíme, môžu to byť obyčajné maličkosti, keď sa po prebudení tešíme, že po práci pôjdeme na obľúbenú prechádzku, alebo že si dnes uvaríme nejaký dobrý obed... Stena vľavo, blízko k nášmu srdcu, sú naši priatelia, nedá sa žiť bez priateľov. Stena vpravo je naša práca, vzťahy a pohoda na pracovisku. Strop je niečo, čo nás presahuje - kultúra, umenie, alebo naše koníčky, niečo čo nás povznáša. A podlaha je naše miesto v živote, potrebujeme si nájsť svoje miesto a zostať na ňom, ak niekto stále mení partnerov, mení zamestnanie, mení priateľov... ak stále svoju sviecu prenáša, potom sa nemôže čudovať, že jeho plameň je vo veľkom ohrození a nenachádza odpočinutie a pokoj... Veľmi pekne a jednoducho vysvetlené, trochu som sa zamyslela aj sama nad sebou, či mám v poriadku všetkých mojich šesť stien...

A ďalšia zaujímavá myšlienka z tejto relácie - človek je ako kapitán na lodi. Preto, aby mohol žiť pokojne, musí zvládať tri veci: 1. musí vedieť, ako sa správať vo vzťahu k ďalším lodiam, aby nedochádzalo ku zbytočným kolíziám a zrážkam, 2. musí vedieť ako sa správať ku svojej vlastnej lodi, aby sa nepotopil a 3. musí vedieť názov prístavu, do ktorého smeruje... Prvé dva body väčšina ľudí zvláda, ale často býva problémom ten tretí - na čo som tu a kam smerujem? Aby to človek zistil, potrebuje hľadať, ale nie len na povrchu. Poklady väčšinou neplávajú na hladine, ale ukrývajú sa na dne jazera a preto treba zatiahnuť na hlbinu, prípadne zo svojej lode na chvíľu urobiť ponorku...

K tomu poslednému bodu by som ešte dodala, že som veľmi vďačná Bohu, že ja už meno svojho prístavu poznám a veľmi sa naň teším:

Ježiš povedal: "Nech sa vám srdce neznepokojuje! Verte v Boha, verte aj vo mňa! V dome môjho Otca je mnoho príbytkov... Keď odídem a pripravím vám miesto, zasa prídem a vezmem vás k sebe, aby ste aj vy boli tam, kde som ja." (Ján 14,1-3)

Videl som nové nebo a novú zem, lebo prvé nebo a prvá zem sa pominuli a ani mora už niet. A videl som, ako z neba od Boha zostupuje sväté mesto, nový Jeruzalem, pripravené ako nevesta ozdobená pre svojho ženícha. Od trónu som počul mohutný hlas: Pozri, Boží stánok je medzi ľuďmi. Boh bude s nimi prebývať a oni budú jeho ľudom; on sám, ich Boh, bude s nimi. Zotrie im z očí každú slzu a smrť už viac nebude, ani smútok, ani nárek, ani bolesť už nebude..." (Zjavenie 21, 1-4)

Celú reláciu si môžete pozrieť v archíve:
Uchem jehly - TV program - Česká televize
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10314156487-uchem-jehly/214562216200002/