11. 5. 2019

Jerry Bridges - Důvěra Bohu i ve chvílích, kdy život bolí

Na tému bolesť a viera v Boha som už čítala viacero kníh a priznám sa, že sa mi nechcelo púšťať do ďalšej. Už sa mi nechcelo „prehrabávať“ sa v utrpení, pátrať po zmysle bolesti, lebo práve v tom spočívalo ťažisko väčšiny kníh s touto tematikou, ktoré som doteraz čítala. Napriek tomu som si knihu Důvěra Bohu od Jerryho Bridgesa aspoň tak zbežne prelistovala. A nakoniec som sa predsa len do nej pustila a prečítala som ju úplne celú, od prvej strany až po poslednú. Zistila som totiž, že táto kniha je iná, odlišná od kníh o bolesti, ktoré som čítala v minulosti.

Autor sa v knihe nevenuje skúmaniu utrpenia ako takého alebo radám, ako utrpenie zvládať, ale ponúka čitateľovi výsledky svojho biblického štúdia o Bohu. Pretože v čase utrpenia, a samozrejme tak isto aj v čase blahobytu, potrebujeme vo svojom živote nejaký pevný bod. Potrebujeme niečo alebo skôr niekoho, o koho sa môžeme za každých okolností oprieť, komu môžeme dôverovať, že sa postará, že je väčší a mocnejší než my sami. A ak sa má naša dôvera opierať o Boha, potom potrebujeme v prvom rade Boha poznať, potrebujeme si byť istí, že Boh je dôvery hodný. Preto autor vo svojej knihe upriamuje čitateľov pohľad predovšetkým na Boha samotného, a to na základe Písma.

Zvrchovaný Boh
Svoju knihu autor začína kapitolami o Božej zvrchovanosti. Najskôr sa jej venuje všeobecne a potom sa pozerá konkrétne na Božiu zvrchovanosť nad ľuďmi, nad národmi, a tiež nad prírodou. Poukazuje na rôzne miesta v Písme, z ktorých sa dozvedáme, že Boh všetko drží pevne v rukách a nič sa nevymkne z Jeho večného plánu. Či sú to dobré alebo zlé veci, či sú to veľké udalosti alebo úplne obyčajné maličkosti, všetko je pod Božou kontrolou. Dokonca aj keď sa zdá, že v niektorých udalostiach Božiu ruku vôbec nevidno (napríklad v príbehu Ester alebo Rút). Zároveň Boh nekoná systémom, že by sa až po vypuknutí protivenstva snažil z toho vyťažiť niečo dobré. On o všetkom už dopredu vie, so všetkým počíta, nič Ho nevyvedie z rovnováhy. Dokáže ovplyvniť živú i neživú prírodu. Dokáže ovplyvniť všetko dianie vo svete – či už na politickej scéne alebo na akejkoľvek inej úrovni. Dokáže hýbať celými národmi a zároveň aj jednotlivcami, a to bez ohľadu na ich stav alebo postavenie a dokonca bez ohľadu na to, či v Boha veria alebo nie. Bohu sa nikdy nemôže stať, že by Mu niekto prekazil plány alebo že by nenašiel nikoho, kto by Jeho plány uskutočnil…

Boh je skrátka taký, je absolútne zvrchovaný, má všetko vo svojej moci, pri čom ale neodsúva bokom našu slobodnú vôľu ani osobnú zodpovednosť, a často sa stáva, že neodstraňuje prekážky z našej cesty životom. Sú to pre nás možno ťažko zrozumiteľné veci, a autor sa ani nesnaží za každú cenu všetko vysvetliť. Jednoducho predkladá biblické fakty a pre mňa boli práve tieto fakty veľmi dôležité. O Božej zvrchovanosti som vedela už predtým, ale vždy to bola pre mňa viac-menej len vzdialená a tak trochu neuchopiteľná teória. Táto kniha mi pomohla uvidieť Božiu zvrchovanosť zblízka a v praxi. Ukázala mi ju z mnohých strán a v rôznych súvislostiach.

Bolo to poučné čítanie, no nečítalo sa to ľahko. Obzvlášť, ak sa do štúdia Božej zvrchovanej moci človek pustí v čase, keď sa jemu alebo jeho blízkym dejú zlé veci, v takých chvíľach to môže byť naozaj bolestivá záležitosť. Ale ak chceme hovoriť o dôvere Bohu, téma Jeho zvrchovanosti sa nedá obísť. Ako by sme mohli niekomu plne dôverovať, ak by sme si neoverili, že má všetko pevne v rukách, ak by sme zostali v pochybnostiach, že sa môže niečo vymknúť z dosahu jeho moci?

Možno aj pre vás bude táto kniha trochu ťažkým orieškom, ale keď to nevzdáte a prehryziete sa cez prvé kapitoly, začnú sa pred vami vynárať ďalšie dôležité dieliky z mozaiky. Autor nezostáva len pri faktoch o Božej zvrchovanosti, ale postupne odkrýva aj fakty o Božej nekonečnej múdrosti a napokon o Jeho dokonalej láske. Špeciálne láske sa autor venuje v dvoch rovinách – lebo jedna vec je poznanie Božej lásky a niečo trochu iné je jej prežívanie. Tieto tri – zvrchovanosť, múdrosť a láska – sa navzájom dopĺňajú a sú rovnocenné, rovnako dokonalé, rovnako dôležité. Boh koná nielen zvrchovane, ale vždy aj veľmi múdro a vždy s láskou. A všetko, čo robí, robí pre svoju slávu a pre naše dobro. Lebo, ak niečo robí pre svoju slávu, zanemená to, že z toho bude plynúť sláva aj pre Jeho Syna, lebo Otec a Syn sú jedno, a teda aj pre nás, ktorí sme v Synovi ukrytí.

Pohľad do života človeka
Zhruba dve tretiny knihy autor upriamuje čitateľov pohľad priamo na objekt našej dôvery, na Boha. V záverečnej tretine sa potom venuje aj pohľadu do našich životov a sŕdc. Hovorí o možnosti využiť protivenstvo k osobnému rastu. Spomína niekoľko dôležitých a užitočných cieľov, ku ktorým nás protivenstvo môže priviesť, ak sa oddáme dôvere Bohu. Hovorí tiež o samotnom rozhodnutí dôverovať, o tom, že dôvera nie je otázka citov alebo pocitov, ale je to vec rozumu, vec rozhodnutia. Venuje sa tiež prejavom dôvery, ako sa môže alebo má dôvera v Boha prejaviť v čase skúšok a ako naopak v čase blahobytu. A hovorí o potrebe dôverovať Bohu nielen v boji s vonkajším protivenstvom, ale napríklad aj v otázke seba prijatia. Utvoril ma Boh presne takého, aký mám byť, aj v tejto veci je Boh zvrchovaný alebo sa Mu na mne niečo nevydarilo?

Dvojaká otázka dôvery
Autor svoju knihu otvára aj končí dvoma zásadnými otázkami. Najskôr sa pýta, či je Boh ako taký dôveryhodný. K tomu nám predkladá na zváženie množstvo faktov z Písma. A druhá, rovnako zásadná otázka znie, či som ochotný dôverovať Bohu ja osobne vo svojom srdci. Som ochotný dôverovať Mu práve teraz, v tejto chvíli, bez ohľadu na to, čo sa okolo mňa alebo aj vo mne samotnom odohráva? Na túto druhú otázku si už odpoveď bude musieť nájsť každý sám. Po prečítaní tejto knihy sa vám možno odpoveď bude hľadať o kúsok ľahšie.