24. 2. 2020

Martin Greenfield - Šaty robia človeka

Tento rok začal akosi divne. Už cez sviatky som bola chorá, celé dva týždne som strávila s vreckovkou na nose zatvorená doma. Potom sa mi podarilo začiatkom januára urobiť si dosť nepríjemný úraz. Pri páde na ľade som si pochrámala kostrč, ktorá ma dodnes bolí a ešte dlho bude. Krátko na to mi seklo v krížoch, tak kvalitne, a vzápätí ma zložila chrípka a horúčky. No nič, niektoré veci človek veľmi neovplyvní, len musí vydržať a nejako cez to preplávať... Za posledné týždne sa mi okrem kopy bolesti podarilo nájsť aj trošku odpočinku pri knihe. Konečne som dočítala zaujímavý životopisný príbeh veľmi silného a statočného človeka.

Martin Greenfield (pôvodným menom Maximilian Grünfeld) bol ako 15-ročný spolu s rodinou odvlečený do koncentračného tábora, kde zvyšok jeho rodiny zahynul. Zostal sám a jeho nezlomná vôľa žiť - a tiež otcove slová: "ak prežiješ, musíš si rodinu uctiť tak, že budeš žiť naplno, a nie že sa budeš zožierať vinou" - ho priviedli až do Ameriky, kde sa z neho stal svetoznámy krajčír. Ten dodnes oblieka najslávnejších a najvplyvnejších mužov Ameriky, vrátane samotných prezidentov. Jeho krajčírska cesta sa začala práve v koncentračnom tábore, kde po prvý raz pocítil, že šaty naozaj robia človeka. Podľa toho, čo mal na sebe oblečené, sa k nemu správali - ako spoluväzni, tak aj dozorcovia. Veľmi rýchlo pochopil, že na odeve záleží. A porozumel tomu aj po oslobodení, keď sa zamestnal v jednej z najlepších krajčírskych firiem pre pánske odevy GGG. Tam sa vypracoval z jednoduchého robotníka až k najvyššiemu šéfovi a neskôr firmu sám odkúpil a začal produkovať pod vlastnou značkou Martin Greenfield Clothiers. Jeho úspech spočíva jednak v to, že mal veľmi silnú vôľu pracovať najlepšie ako sa dá a niekam to dotiahnuť. A za druhé, nikdy neobetoval kvalitu, vždy robil pre zákazníka to najlepšie. To sa v dnešnom svete už tak veľmi nenosí, často ide kvalita dole na úkor kvantity alebo zisku. Ale Martin vsadil na kvalitu a tej sa držal za každú cenu, a to ho aj vynieslo na vrchol. Pozrite si jeho životopis, je to naozaj zaujímavé čítanie (nie len pre krajčírov, hoci im to povie ešte o trošku viac ako bežnému čitateľovi). V knihe samozrejme nenájdete len opis Martinovej profesnej cesty po vojne, ale aj smutné obrazy z čias, keď sa ako tínedžer ocitol zrazu sám, bez rodiny, na miestach smrti, akými boli Auschwitz a Buchenwald...