16. 4. 2020

Andrew Murray - Pokora, tajemství svatosti a radosti

V poslednej dobe tu trochu častejšie pribúdajú recenzie. Nie že by som tak rýchlo čítala, ale až teraz mám konečne čas napísať niečo o knihách, ktoré som za posledné mesiace držala v rukách. To len tak pre vysvetlenie :)

Tentoraz to bude o malej, tenkej, ale zaujímavej knižke od Andrewa Murraya s názvom Pokora - tajemství svatosti a radosti. Ako už nadpis napovedá, Andrew Murray sa v nej zaoberá otázkou pokory v živte kresťana. Nato, že kniha má len necelých 100 strán a je malého formátu, tak v jen toho o pokore nájdete celkom dosť a z rôznych pohľadov. Autor sa zameriava najskôr na pokoru v živote a učení Pána Ježiša a v Jeho diele spasenia. A potom sa, aj spolu s pokorou, presúva do života učeníka - v dobe pozemského života Pána Ježiša a aj v našej dnešnej dobe.

Autor hovorí o tom, ako pokora súvisí (alebo skôr nesúvisí) s hriechom. Keď budeme pozorne čítať Písmo, zistíme, že Pán Ježiš vlastne nikde nespomína pokoru v priamom spojení s našou hriešnosťou. Pokora nemá vyvierať zo samotného hriechu, nemá nás viesť k tomu, aby sme si neustále pripomínali svoje zlyhania. Niektorí sa práve takouto cestou snažia naučiť pokore. Pokora sa ale zakladá na niečom hlbšom, znamená oveľa viac ako len pocit, že som padajúci hriešnik. Pokora nás má v konečnom dôsledku viesť k pokoju a odpočinutiu, ako povedal Pán Ježiš svojim učeníkom: "učte sa odo mňa, lebo som tichý a pokorný srdcom, a nájdete odpočinutie pre svoje duše." (Mt 11,29) Podrobnejšie vysvetlenie a súvislosti nájdete v knihe. Dočítate sa v nej aj o tom, ako sa pokora spája so svätosťou, ako súvisí s vierou, s umieraním sebe samému, so šťastným životom alebo s naším povýšením.

Autor sa venuje aj samotnej podstate pokory. Pokora nie je niečo, čo si sami zabezpečíme, vybudujeme vo svojich životoch. Pokora je dar. Je to niečo, čo potrebujeme prijať od Boha, dať tomu v našich srdciach a životoch priestor. Čím viac sa bude zmenšovať naše "ja", čím viac priestoru bude mať v nás sám Boh, Pán Ježiš Kristus a Svätý Duch, tým viac pokory bude náš život vykazovať. Zároveň sa treba v používaní tohto daru trénovať, využiť každú príležitosť, kedy môžeme pred Bohom alebo pred ľuďmi postoj pokory prejaviť. Podrobnosti opäť nájdete v knihe. Autor sa v nej zamýšľa aj nad tým, ako je naša pokora pred Bohom a pokora pred ľuďmi vzájomne prepojená. Dovolím si citovať autorove slová o pokore Pána Ježiša:

Pro Ježíše pokora nebyla přechodným pocitem vyvolaným nějakou myšlenkou na Boha, nýbrž podstatou celého jeho života. Pouze díky tomu byl ve společenství s lidmi stejně pokorný jako ve společenství s Otcem. Považoval se za služebníka pro lidi, které stvořil a které miluje Bůh. ... Toto naučení je bytostně důležité. Jediná pokora, která je skutečně naše, není ta, kterou projevíme před Bohem při modlitbě, nýbrž ta, kterou nosíme s sebou a kterou prokazujeme ve svém běžném vystupování. 

Človek si pri čítaní tejto knihy pripomenie, zopakuje niektoré základné biblické veci, ale ja osobne som tu natrafila aj na zaujímavé myšlienky, ktoré som si predtým pri čítaní Biblie nevšimla, alebo dostatočne neuvedomila. V určitých bodoch bola táto kniha pre mňa nie len opakovaním, ale aj užitočným obohatením. Jednotlivé kapitoly - jednotlivé pohľady na pokoru - sú pomerne stručné a podložené citátmi z Písma, ktoré sú vizuálne zvýraznené. Vďaka tomu sa kniha pomerne dobre číta. Už o čosi horšie možno bude zohnať nový exemplár. Kniha bola vydaná v roku 2015 a ešte stále sa dá kúpiť (ja som ju kúpila začiatkom tohto roku), len sa musíte trošku pohrabať na internete. Vo viacerých kníhkupectvách je už vypredaná.

No a v závere knihy ešte ako bonus nájdete krátky životopis autora, čo je tiež vcelku zaujímavé čítanie.