30. 4. 2009

Jiří Beneš - Dvanáctka

Chcem vás upozorniť na zaujímavú a obsiahlu knihu od Jiřího Beneša, Th.D. s názvom Dvanáctka - úvod do studia malých proroků. Ak vás zaujíma téma prorokov a obzvlášť malí proroci, tak skúste nazrieť do tejto knihy. Je spracovaná veľmi presne a podrobne a zároveň zaujímavo.

Okrem spoločného úvodu, zasvätenia do témy malých prorokov, tu nájdete podrobné informácie o každom z dvanástich prorokov. Význam mena proroka, niečo o jeho osobe, o dobe a prostredí v ktorom žil, obsah jeho proroctva, obraz Boha v jeho posolstve, podrobný rozbor, vplyv jednotlivých prorokov na Nový zákon atď...

Myslím, že je to dobrá pomôcka pre tých, ktorí chcú podrobne študovať Písmo. Ale aj pre laikov, ako som ja. Do výkladov jednotlivých proroctiev som sa nepúšťala, to je pre mňa až príliš zložité, ale bolo pre mňa prínosom už len to, keď som si mohla prečítať o každom prorokovi niečo o jeho mene, osobe, o dobe a prostredí v ktorom žil a prorokoval. Našla som tam veľa zaujímavých vecí, ktoré mi trochu pomohli pri čítaní malých prorokov.

Jiří Beneš, Th.D. (* 1961) je český teológ, biblista a starozákonník.
V roku 1986 absolvoval Komenského evanjelickú bohosloveckú fakultu v Prahe, v roku 1988 Teologický seminár Cirkvi adventistov siedmeho dňa v Prahe a v roku 1997 získal titul doktora teológie na Evanjelickej teologickej fakulte UK v Prahe za prácu "Exodus 28 a 39. Příspěvek k exegezi kultických látek." V súčasnosti je vedúcim katedry biblistiky na Husitskej teologickej fakulte. Jiří Beneš je žiakom prof. Jana Hellera (zomrel 15. januára 2008). Spolu s ním publikoval knihu "Poutní písně", ktorá obsahuje výklad Žalmov 120 až 134. Sám potom vydal postilu "V moci Slova", úvahy "Ozvěny Izajášova volání" (novozákonná reflexia Izaiášovho textu), "Dvanáctka" (príručka pre štúdium dvanástich tzv. Malých prorokov v Starom zákone) a výklad desatora "Desítka". Jiří Beneš prednáša, publikuje v rôznych periodikách a popularizuje Starý zákon v Českom rozhlase.

(zdroj: Wikipédia)