7. 1. 2023

Neopúšťaj svoj Prameň milosti

Tak sme sa zase prehupli do ďalšieho roku. Prvý týždeň bol pre mňa dosť nabitý, ale stálo to za to. Podarilo sa mi po niekoľkoročnej pauze opäť absolvovať každý večer modlitebnú hodinku. Už z minulosti mám skúsenosť, že modlitebný týždeň je tým najlepším začiatkom roka. A podarilo sa mi tiež úspešne začať s projektom Biblia za rok. Najskôr sa ale na chvíľu vrátim k výzve vlaňajšieho roka.

Kristus musí rásť
Pre rok 2022 som mala vybratý verš z evanjelia Jána:
On [Kristus] musí rásť a ja sa musím menšiť. (Ján 3,30)
Počas celého roku som často na tieto slová myslela a boli pre mňa výzvou v rôznych oblastiach života. Učila som sa, že zmenšovať sa kvôli tomu, aby Pán mohol rásť, znamená napríklad nezapájať sa do niektorých sporov alebo problémov (u mňa to bolo predovšetkým v zamestnaní). Nútilo ma to premýšľať, čo je pre Boha a Jeho dielo skutočne dôležité, za čo mám naozaj zabojovať a kedy sa musím stiahnuť. Učila som sa dávať Bohu viac priestoru, napríklad trpezlivejšie čakať na Jeho vedenie, Jeho odpovede a Jeho víťazstvá - nie tie moje unáhlené, ktoré nakoniec až takým víťazstvom neboli. Učila som sa tiež, že zmenšovať sa, aby Pán mohol rásť, znamená slúžiť ľuďom, ku ktorým ma On posiela. Často som pri tom myslela na slová Pána Ježiša: Lebo som bol hladný a dali ste mi jesť, bol som smädný a dali ste mi piť, prišiel som ako cudzinec a prichýlili ste ma, bol som nahý a priodeli ste ma, bol som chorý a navštívili ste ma, bol som vo väzení a prišli ste za mnou... Amen, hovorím vám: Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili. (Matúš 25,35-40)

Spolu s veršom z Jána 3,30 (doplneným o verš z Kolosanom 3,15) som mala počas minulého roku pred očami aj užitočný výrok:

Kto nájde koniec svojej osamelosti v Kristovi,
nájde slobodu pre spoločenstvo s ľuďmi.

(Peter Hahne)
On [Kristus] musí rásť a ja sa musím menšiť.
A pokoj Kristov nech rozhoduje (víťazí) vo vašich srdciach.
(Ján 3,30; Kolosanom 3,15a)


Aj slová Petra Hahneho boli a stále sú pomerne veľkou výzvou. Počas minulého roku sa mi podarilo urobiť zopár krkov vpred, ale potrebujem na tom aj naďalej pracovať. No popri tom sa začnem zameriavať aj na výzvy roku 2023.


Študuj Božie slovo
Rok 2023 sa (minimálne u mňa) bude niesť v znamení štúdia Biblie. Už dlhší čas som mala na pláne prečítať si celú Bibliu za jeden rok. Celú Bibliu od Genezis po Zjavenie som už v minulosti prečítala, ale trvalo to dlhší čas a človek potom stráca celkový pohľad a súvislosti. Preto som sa rozhodla od 1. januára zapojiť do projektu Biblia za rok a konkrétne som sa rozhodla pre chronologický plán. Mám za sebou prvý týždeň čítania, aj prvé doplňujúce video. Na čítanie som si vyhradila 30 minút ráno pred odchodom do práce a dá sa to vcelku dobre zvládnuť. Snáď sa mi bude v tom dariť po celý rok.

O Božom slove sme na prelome rokov veľa hovorili aj na našich spoločných stretnutiach v zbore. Už na Silvestra sme na modlitebnej hodinke hovorili o milovaní Božieho slova. A počas modlitebného týždňa sme sa venovali Žalmu 119, ktorý je nabitý povzbudením a dôvodmi, prečo sa zaoberať Božím slovom - nielen ho čítať, ale premýšľať nad ním a pridŕžať sa ho v praktickom živote.

Zároveň sme boli povzbudení, aby sme neustávali:
1.) v pokání (sme chybujúci ľudia, často padáme, ale dôležité je vždy svoje chyby vyznať pred Bohom a vždy znova vstať a ísť ďalej),
2.) v službe (čokoľvek, čo robíme na Boží pokyn, máme robiť vytrvalo, aj napriek prekážkam a ťažkostiam),
3.) v nesení evanjelia a budovaní Cirkvi (ako sme prevzali štafetu od tých pred nami, máme neúnavne a poctivo bežať, aby sme mohli odovzdať štafetu v dobrej kondícii ďalšej generácii).

A, samozrejme, nesmieme ustávať v čítaní a štúdiu Biblie, lebo práve tam máme zdroj sily ku každej oblasti kresťanského života.

A nakoniec, aj spoločný verš pre tento rok, ktorý bol vybratý pre celý náš zbor, hovorí o Božom slove. V evanjeliu Lukáša sú zapísané slová Pána Ježiša, a keďže Pán Ježiš je zároveň Bohom, platí to pre celé Božie slovo:
Nebo a zem pominú, ale moje slová nikdy nepominú. (Lukáš 21,33)


Neopúšťaj svoj Prameň milosti
Môj osobný verš pre rok 2023 je vybratý z Jonášovho príbehu. Jonáš vo svojej modlitbe hovorí:
Tí, ktorí pozorujú na klamné márnosti, opúšťajú svoju milosť. (Jonáš 2,9 ROH)
To sú slová z Roháčkovho prekladu (ROH). Pozrela som si tento verš aj v ekumenickom (SEB) a evanjelickom (SEP) preklade, čo mi pomohlo viac mu porozumieť:
Tí, čo uctievajú ničotné modly, opúšťajú toho, ktorý je verný. (Jonáš 2,9 SEB)

Tí, čo sa pridŕžajú ničomných bôžikov, opúšťajú svoj prameň milosti. (Jonáš 2,9 SEP)
V prvej chvíli som v tomto verši vnímala len varovanie, ale vzápätí som sa musela pousmiať. Z tohto verša na mňa zasvietilo aj malé svetielko optimizmu. Kiež by tento rok bol aspoň o kúsok ľahší než ten predošlý. Možno už nebude tak veľmi nabitý starosťami a problémami všetkého druhu, možno v ňom bude sem-tam aj trochu času na nejakú tú "márnosť"? Samozrejme, ak to tak bude, musím byť v strehu a som vďačná Bohu, že ma na to dopredu upozornil. Budem sa snažiť myslieť na túto výzvu alebo varovanie počas celého roka. Nerada by som kvôli neužitočným veciam opúšťala Boha, ktorý je verný, nechcem opúšťať svoj Prameň milosti. Aj voľný, odpočinkový čas treba vedieť správne využiť, snáď sa v tomto roku aj v tejto oblasti niečomu priučím. Pridávam si k tomu opäť inšpiratívny výrok Petra Hahneho, aby som nezabudla, čo je dôležité.

Boh a Jeho slovo sú mi cennejšie, ako všetky výdobytky tohto sveta.
(Peter Hahne)

Nebo a zem pominú, ale moje slová nikdy nepominú.

(Lukáš 21,33)


Tí, čo uctievajú ničotné modly, opúšťajú toho, ktorý je verný. (Jonáš 2,9 SEB)
Tí, čo sa pridŕžajú ničomných bôžikov, opúšťajú svoj prameň milosti. (Jonáš 2,9 SEP)


Do nového roku prajem aj vám, aby sa vám darilo milovať Božie slovo, vyhradiť si dostatok času na jeho čítanie a premýšľanie nad ním, a aby ste zvládli výzvy, ktoré vás tento rok postretnú. Aby ste sa držali pevne svojho Prameňa milosti, aby vás nepodstatné veci nevzďaľovali od Toho, ktorý je verný.