16. 1. 2023

Timothy Keller - Skrytý význam Vianoc

Začiatkom decembra som písala o mojom predvianočnom čítaní. Chcela som si vďaka zopár knihám pripomínať, o čom Vianoce vlastne sú, aby ma nepohltil predvianočný zhon a starosti. Všetky tri knihy svoj účel splnili. O knihe od Timothy Kellera s názvom Skrytý význam Vianoc vám napíšem aj trochu viac.

Ako som už minule spomenula, od tohto autora som už čítala zopár vecí, preto som predpokladala, že aj táto kniha bude zaujímavá a podnetná. A ona naozaj taká bola. Autor v nej v krátkych kapitolách premýšľa nad rôznymi aspektmi vianočného príbehu. Píše o veciach, ktoré sú nám dobre známe, ale aj o tých, ktoré nie sú na prvý pohľad zjavné.

Píše o svetle, ktoré prišlo na svet (Izaiáš 9,1.4-6). Píše o temnote sveta, o význame a pôvode svetla pre tento temný svet, či o svetle milosti: "Nemôžete rozpoznať zasľúbenia Vianoc, ak najprv neuznáte, že sa sami nemôžete zachrániť. Dokonca bez svetla nezaslúženej milosti nemôžete ani poznávať sami seba."

Píše o Ježišovom rodokmeni (Matúš 1,-23) a o tom, čo sa z neho môžeme naučiť. Napríklad, že evanjelium nie je dobrá rada, ale dobrá správa: "Rada odporučí, čo máte spraviť. Správa oznamuje to, čo sa už udialo. Rada hovorí, že skutok je jedine na vás. Správa hovorí, že konal niekto iný." Keď pozeráme na Ježišov rodokmeň, môžeme tiež vidieť, ako správa evanjelia obracia hodnoty sveta naruby, že Bohu niektoré veci trvajú dlhšie, ale zaručenie ich naplní alebo, že evanjelium je správou o absolútnom odpočinku.

Zamýšľa sa tiež nad tým, čo to znamená, že Ježiš je zároveň Bohom. Pre niektorých to môže byť kameňom úrazu, no zároveň to prináša nám ľuďom aj obrovskú nádej, útechu v utrpení, no aj príklad nepovýšeneckého života služby.

Premýšľa o Božom kráľovstve a o Kráľovi, ktorý sa narodil v maštali. O Máriinej viere, ktorá reaguje na zvesti o Božom Synovi premyslene, postupne, reaguje v úžase a s ochotnou odovzdanosťou. Alebo uvažuje o viere pastierov, ktorí boli pozornými poslucháčmi, a tiež o zvesti, ktorú si vypočuli od anjelov.

Je to tenká kniha, ale bohatá na zaujímavý obsah. Ak ste to nestihli pred Vianocami, pokojne si ju môžete prečítať aj po Vianociach. Zvesť o príchode Spasiteľa o všetkom, čo so sebou prináša, si môžete čítať kedykoľvek...