20. 8. 2021

John Boyne - Chlapec v pásikavom pyžame

Ešte stále mám v rukách detské knihy, je to dobrý relax pre dospelácku dušu. Hoci tie, ktoré som v poslednej dobe čítala, neboli práve jednoduché. Po predchádzajúcich dvoch náročných témach, ktoré prinášajú do detského života ťažké chvíle (Dom z iného sveta a Krič potichu, braček), som si prečítala ďalší detský príbeh s ešte ťažšou tematikou. Najhoršie na nezhodách a vojnách nás dospelých je, keď tým trpia nevinné deti. A veľmi ťažké býva, keď si rodičia napokon uvedomia, že to strašné, čo robia iným deťom, sa môže stať (alebo sa už stalo?) ich vlastným...

Kniha Chlapec v pásikavom pyžame od autora Johna Boyneho hovorí o ťažkých udalostiach 2. svetovej vojny. Ak ste videli rovnomenný film, tak už viete, o čom tento príbeh je. Ja som film nevidela, akosi som nenabrala odvahu. Napokon som siahla aspoň po knihe, dúfajúc, že vo forme detského príbehu to nebude až také ťažké čítanie. Na jednej strane je kniha naozaj napísaná detským, jednoduchým spôsobom. Niektoré veci a súvislosti nie sú jasne pomenované a už je na rodičoch, koľko a akým spôsobom svojim deťom z vojnového diania vysvetlia. No dospelý čitateľ vie aj bez vysvetlenia veľmi dobre, o čo v príbehu ide a aké fatálne následky priniesla detská nevedomosť a nevinnosť, a možno nedostatočná informovanosť alebo zaslepenosť zo strany rodičov. Priznám sa, že ma kniha prinútila hlboko premýšľať a vohnala mi aj slzy do očí. Ak mávate ťažké sny, túto knihu, obzvlášť jej posledné kapitoly, bude lepšie čítať počas dňa, nie tesne pred spaním. Aspoň ja som radšej zvolila tento variant.